Czy warto uczyć ?

Wstęp

Nie ważne czy jesteś automatykiem czy innym specjalistą w branży technicznej na pewno kiedyś zaczynałeś i chciałeś się jak najwięcej dowiedzieć od bardziej doświadczonych kolegów czy to na praktykach czy w pierwszej pracy. Czy zawsze otrzymałeś odpowiedź na swoje pytania? Czy spotkałeś osoby, które z jakiś przyczyn nie chciały Ci pomóc? Zastanówmy się dlaczego? I przede wszystkim jaką postawę przyjąć samemu jak już zdobędziesz doświadczenie i będziesz „specjalistą” w swojej dziedzinie.

Pamiętam jak byłem uczniem technikum elektronicznego i udałem się na pierwsze miesięczne praktyki. Jako młody człowiek rządny wiedzy byłem podekscytowany wszystkim czego mogłem się nauczyć po sześciu latach szkoły podstawowej , trzech latach gimnazjum i kolejnych latach w technikum z przeświadczeniem, że ciągle uczą mnie czegoś co mi się w życiu nie przyda. Nareszcie mogłem nauczyć się umiejętności wartościowych, którymi będę mógł zarabiać na siebie. Moje pierwsze praktyki odbyły się w małej firmie, która zajmowała się naprawą sprzętu elektronicznego i lokalną siecią internetową. Pracował tam kilka lat starszy ode mnie kolega, który biegle naprawiał wszelkiego rodzaju telewizory radia itp… Oczywiście bardzo mnie to interesowało i chciałem się jak najwięcej dowiedzieć niestety już pierwszego dnia zderzyłem się z rzeczywistością. Na kilka moich pytań dotyczących naprawy sprzętu otrzymałem tylko krótkie nic nie mówiące odpowiedzi. Po kilku pierwszych dniach nic się nie zmieniło i zadałem koledze pytanie: „Dlaczego niczego nie chcesz mnie nauczyć?” I wtedy otrzymałem odpowiedz, która jest esencją tego artykułu „Przecież jeżeli Cię nauczę to zrobię sobie konkurencję i przestanę zarabiać na chleb” Czy faktycznie tak jest? Ucząc kogoś nowego naszego fachu robimy sobie konkurencję? Jestem przekonany że tak nie jest i mam nadzieję przekonam Was do mojego punktu widzenia.

Dlaczego warto uczyć ?

Ucząc, sami się uczymy

Ucząc przechodzimy przez wszystkie etapy taksonomii nauczania Blooma, która jest klasyfikacją celów stawianych przez nauczycieli uczniom. Dzięki temu sami jesteśmy w stanie w dużo szerszym kontekście spojrzeć na dany problem i dowiedzieć się rzeczy, na które wcześniej byśmy nie zwrócili uwagi.

Taksonomia Benjamina Blooma dzieli umiejętności uczącego na sześć podstawowych kategorii:

– widzę

– zrozumienie

– zastosowanie

– analizę

– syntezę

– ocenę

Na przykładzie sterowania za pomocą sterownika PLC przejdźmy przez wszystkie etapy nauczania.

Wiedza

Jakie korzyści płyną z zastosowania sterowników PLC?

– Specyfika (terminologia, konkretne fakty)

– Sposoby i metody postępowania (konwencja, trendy i sekwencje, następstwa, klasyfikacje i kategorie, kryteria, metodologia)

– Znajomość pojęć ogólnych i abstrakcyjnych na danym obszarze (zasady i uogólnienia, teorie i struktury)

Rozumienie

Porównaj korzyści płynące ze sterowania za pomocą PLC i przekaźników.

– Tłumaczenie

– Interpretacja

– Wnioskowanie

Zastosowanie

Świadomy wybór rodzaju sterowania umotywowany możliwościami technicznymi.

Polega na zastosowaniu nabytej wiedzy, faktów, technik i zasad w rozwiązywaniu problemów wynikających na innym gruncie lub innej sytuacji.

Analiza

Wymienić rodzaje sterowania w przemyśle, wybrać jeden i omówić dlaczego ten wybór jest najodpowiedniejszy.

– analiza elementów

– analiza relacji między elementami

– analiza zasad organizacyjnych

Synteza

Wskaż błędy popełnione przy wyborze rodzaju sterowania. Wytłumacz w jaki sposób można zniwelować te błędy aby sterowanie było optymalne dla danego zastosowania.

– Tworzenie unikalnej komunikacji

– Tworzenie planu lub proponowanie zestawów działań

– Wyprowadzenie zbioru abstrakcyjnych relacji

Ocena

Czy uważasz że dobranie odpowiedniego rodzaju sterowania ma wpływ na funkcjonalność i koszty danego urządzenia? Uzasadnij.

– Ocena w zakresie kryteriów wewnętrznych

– Ocena w zakresie kryteriów zewnętrznych

Tłumacząc innym zagadnienia techniczne sami musimy być na etapie Oceny czyli pełnego zgłębienia tematu co nie jest takie proste. Bardzo często korzystamy z jakiś funkcjonalności nie zastanawiając się dlaczego i jak to działa. Po prostu zawsze z tego korzystaliśmy i to działa więc po co zgłębiać temat. Dopiero pytania zadawane przez innych motywują nas do głębszej analizy i zgłębienia zagadnienia.

Bycie specjalistą to nie tylko wiedza

To nie żadne odkrycie ale bycie specjalistą w danej dziedzinie to nie tylko wiedza to przede wszystkim lata własnych doświadczeń. Jeżeli przejmujesz się, że uczenie innych sprawi że na rynku pojawi się za duża konkurencja w Twojej branży to muszę Cię uspokoić. Konkurencja była jest i będzie i to, że komuś coś wytłumaczysz niczego nie zmieni jeżeli nie Ty to ktoś inny , internet, youtube . W dzisiejszym świecie dostęp do informacji jest na tyle prosty, że dla osoby zdeterminowanej to żaden problem i tak prędzej czy później rozwiąże swój problem i dowie się wszystkiego w danym temacie.

Rozwój technologii

Branże techniczne rozwijają się bardzo szybko i wszyscy musimy się ciągle uczyć i szkolić w nowych technologiach. Nauczenie kogoś jednego programu czy funkcjonalności nic nie zmienia bo za jakiś rok, dwa będzie nowa wersja , nowe oprogramowanie, którego i tak wszyscy będą musieli się nauczyć.

Podsumowanie

Jestem przekonany, że warto uczyć  bo oprócz tego, że robimy coś dobrego ( a warto robić dobre rzeczy ?) to przede wszystkim sami się też uczymy i rozwijamy. Branże techniczne bardzo szybko się rozwijają i zmieniają. Pojawia się nowy sprzęt, nowe oprogramowanie, nowe standardy. Cały czas się uczymy i nie sama wiedza jest kluczem do bycia specjalistą, a doświadczenie i nastawienie. Jeżeli dalej masz wątpliwości czy komuś coś wytłumaczyć to odpowiedz sobie na pytanie, dlaczego uczniowie zdający egzamin maturalny z matematyki mając wszystkie wzory mają tak różne wyniki? Bo nie sama wiedza w naukach ścisłych ma znaczenie. Przede wszystkim myślenie i sposób rozwiązania danego problemu. Wiedza to jedno, a wykorzystanie jej w praktyce to już zupełnie inna kwestia.

Jeżeli masz jakieś pytania lub potrzebujesz konsultacji/szkolenia z zakresu programowania sterowników PLC / HMI / SCADA . Napisz do mnie przez formularz kontaktowy.

 

Zapraszam do obserwowania profilu pasja_automatyki na Instagramie i śledzenia profilu na facebooku.

6 myśli na temat “Czy warto uczyć ?

  1. Automatyczny Podcast Odpowiedz

    Świetny artykuł! Dorzucę jeszcze swoje trzy grosze. Karma wraca i ten kto dzieli się tym co ma, to prędzej, czy później ludzie mu się odwdzięczą.
    Niektórzy uważają, że nie mają odpowiedniej wiedzy do przekazania, bo przecież nic takiego specjalnego nie robią lub nie potrafią. Każdy z nas zna i potrafi robić rzeczy, których z pewnej grupy społeczeństwa aż 80% nie rozumie, a chciałaby poznać.
    Polacy mają bardzo niską samoocenę. Kto z Was Drodzy Czytelnicy potrafi na kartce napisać 20 rzeczy, które potrafi robić? Amerykańskie dzieci tego typu zadania robią w szkołach. Spróbujcie sami i zobaczcie, jak to buduje poczucie własnej wartości! Jeżeli nie wiecie od czego zacząć, to zacznijcie od najprostszych np. potrafię jeździć na rowerze, potrafię diagnozować układy elektryczne, naprawić żelazko, domofon u teściowej, programować sterowniki PLC etc… 😉

  2. Dawid Odpowiedz

    Często niestety tak sie dzisiaj zdarza, że po prostu inne osoby, te bardziej doświadczone nie chcą nas uczyć, bo… własnie obawiają się konkurencji. jak dla mnie trochę to bez sensu. Co do sterowników, słuchaj bo szukam takiego gdzie mógłbym wyposażyć w wydajny i elastyczny system sterowania cnc. Wiadomo coś Ci może w tym temacie? Dodam, ze znalazłem to tutaj na tej stronie https://www.cs-lab.eu/sklep-kat/sterowanie-cnc-csmio-produkty-zestawy-akcesoria/ Jak będziesz mieć czas to odpisz po prostu 😉

    • Krzysztof Autor wpisuOdpowiedz

      Niestety nie mam doświadczenia w sterownikach dedykowanych CNC więc nie bardzo Ci pomogę . Wszystkie na których pracowałem były wyposażone w Siemensa albo Fanuca , a Tobie pewnie chodzi o bardziej budżetowe rozwiązanie .

  3. Łukasz Odpowiedz

    O, dawno nie widziałem podobnego do mojego sposobu myślenia w tym temacie – w pełni się zgadzam z autorem artykułu i powyższymi komentującymi. Jednak dodam jeden jeszcze (wydaje mi się dość osobliwy) argument, który czasami spotykam w myśleniu innych na ten temat, a może i dwa 😉

    1. Ja Ci pokażę wszystko, a sam musiałem do tego dochodzić ciężką pracą i nikt mi nie pokazywał -> poniekąd zrozumiały argument wg mnie. Dlaczego mam sprzedawać “za darmo” swoją wiedzę komuś kogo nawet nie za bardzo znam/lubię (nowy kolega w pracy)? Przecież sam musiałem ciężko zasuwać, uczyć się, a ten chce na gotowe wszystko. Twierdzenie to jest częściowo prawdą – często spotykam się z pozycją roszczeniową młodych ludzi, którzy właśnie wszystko chcieliby mieć “na tacy”, a pracy własnej minimum lub nawet zero i właśnie bazują na “wyciskaniu” z Ciebie wszystkiego. Życie jest jednak przewidywalne i prędzej czy później okaże się jednak jaki z kogo jest “fachowiec” przy pierwszym, trochę poważniejszym problemie.

    2. Ja Ci pokażę wszystko, potem Ty się “wyforujesz” na mojej wiedzy przede mnie i zapomnisz w ogóle, że pomagałem Ci na początku, nierzadko robiąc mi pod górę w pracy -> w sumie łączy się z powyższym punktem. Ale to świadczy tylko o tym kimś, trudno. Smutne, ale niestety tak czasami ludzie również postępują.

    Gratuluję artykułu i dobrego bloga!

    • Krzysztof Autor wpisuOdpowiedz

      Dzięki łukasz 😉 , super spostrzeżenia . Generalnie jest tak jak piszesz i tak w końcu przy poważniejszym problemie wyjdzie czy ktoś myśli czy tylko się “ślizga” 😉

  4. Jarek Odpowiedz

    W dzisiejszych czasach prawie w każdej dziedzinie życia pojawiają się nowe technologie. W związku z ich szybkim rozwojem zaczął pojawiać się problem dotyczący tego, jak mądrze wykorzystać wszystkie zdobycze techniki w procesie nauczania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *